Hyppää sisältöön

Menestys syntyy tasapainosta: urheilun ja opintojen yhdistäminen tulevaisuuden tukena

Weronika Nowakowska kuvassa toinen oikealta.

Tero Matkaniemi

Kuvassa toisena oikealta istuva Weronika Nowakowska (s. 1986) on puolalainen ampumahiihtäjä, joka edusti maataan monissa arvokisoissa, kuten olympialaisissa ja maailmanmestaruuskilpailuissa. Hänen uralleen mahtui useita huippusaavutuksia maailmancupin palkintosijoja myöten. Urheilu-uransa ohella Nowakowska suoritti liikuntatieteiden maisterin tutkinnon ja osoitti, että korkeakouluopinnot ja huippu-urheilu voivat kulkea käsi kädessä.

Huippu-urheilijan elämä on vaativaa varsinkin, kun siihen yhdistetään korkeakouluopinnot. Weronikan tarina osoittaa, että tavoitteellinen urheilu ja akateeminen menestys voivat kulkea rinnakkain, ja yhdessä ne luovat vankan pohjan tulevaisuudelle. Hänen esimerkkinsä ampumahiihdon ja maisterintutkinnon yhdistämisestä osoittaa, kuinka päättäväisyys ja sinnikkyys voivat kantaa pitkälle.

”Olen aina ollut urheilija. Olen urheilija myös tulevaisuudessa. Urheilijuus on osa identiteettiäni”, Weronika kertoo. Vaikka Weronikan kilpaura on päättynyt, hän jatkaa kehittymistä uusilla elämänpoluilla. Erityisen kiitollisena hän muistelee saamaansa tukea: ”Tunnen valtavaa ylpeyttä ja kiitollisuutta siitä, että minulle tarjottiin mahdollisuus opiskella samalla, kun kehitin uraani huippu-urheilijana.” Weronika kertoi kuvassa vasemmalla istuvan yleisurheilija Maciej Wyderkan kanssa kokemuksistaan Lahden lyseolle ja kansainväliselle seminaariyleisölle Katovicessä Puolassa lokakuun alussa järjestetyssä kaksoisuraseminaarissa.

Tie menestykseen ei kuitenkaan ollut alussa helppo. Kun Weronika aloitti yliopisto-opintonsa, opiskelun ja ampumahiihdon yhdistäminen oli vaikeaa: ”Ampumahiihto oli oppilaitoksen henkilökunnalle melko eksoottinen laji, eikä siellä aina välttämättä ymmärretty, kuinka paljon sitoutumista huippu-urheilu vaatii. Ampumahiihtoa ei voi verrata yleisurheiluun, jota on harjoitteluolosuhteiden myötä helpompi yhdistää opintoihin. Vietin jopa 250 päivää vuodessa harjoitusleireillä, jäätiköillä ja hiihtotunneleissa – tuntui lähes mahdottomalta yhdistää lajiani opiskeluun.”

Läpimurto Weronikan kaksoisuralla tapahtui, kun hän siirtyi Katovicen liikuntatieteelliseen yliopistoon, jossa hän sai mahdollisuuden yhdistää urheilun ja opiskelun. ”Katovicessa sain tilaisuuden yhdistää urheilun ja opiskelun, mistä olen valtavan kiitollinen. Katovicessä pystyin jatkamaan huippu-urheilua ja samalla keskittymään opintoihini. Se oli ratkaisevaa tulevan menestyksen kannalta.”

Opintojen ja urheilun yhdistäminen antoi Weronikalle enemmän kuin vain tutkinnon: ”Kun valmistuin, tuntui kuin olisin ylittänyt maaliviivan. Opiskelin 10 vuotta. Vaikka opiskelu vei aikaa, se oli juuri sitä, mitä tarvitsin. Minun piti tehdä tietoisia valintoja ja asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. 22–23-vuotiaana tiesin, että urheilu oli ykkösprioriteettini, mutta halusin myös kouluttautua tulevaisuuden tarpeisiin.”

Urheilun ja opintojen tasapainottaminen ei vain antanut Weronikalle akateemista koulutusta, vaan myös arvokkaita elämänhallintataitoja, joita hän hyödyntää edelleen: ”Nämä vuodet opettivat minulle, kuinka asettan tavoitteita ja hallitsen aikaa tehokkaasti. Urheilu-uran ja opintojen tasapainottaminen antoi minulle vahvan pohjan, ja se on auttanut minua kasvamaan ihmisenä. Nykyään etsin jatkuvasti uusia kehittymisen alueita ja tiedän, että pystyn siihen, koska olen jo oppinut tasapainottamaan kaksi vaativaa elämän osa-aluetta.”

Weronikan tarina osoittaa, että huippu-urheilun ja akateemisen menestyksen yhdistäminen on mahdollista – ja se voi luoda vahvan perustan menestyksekkäälle elämälle sekä urheilussa että sen ulkopuolella. Myös Lahden lyseo tekee parhaansa tarjotakseen nuorille mahdollisuuden yhdistää tavoitteellinen urheilu ja korkealle tähtäävä opiskelu.

 

  • Lahden lyseo on European Athlete Student -järjestön (EAS) jäsen. EAS toimii huippu-urheilun ja koulutuksen parissa toimivien yhteistyökumppaneiden yhdistäjänä. Verkoston keskeinen tehtävä on mahdollistaa tehokas tiedon ja parhaiden käytäntöjen vaihto eri maiden ja laitosten välillä, jotta sekä urheilun että opiskelun yhteensovittaminen olisi entistä sujuvampaa.
  • EAS pyrkii parantamaan huippu-urheilun ja koulutuksen edellytyksiä, jotta opiskelijat ja urheilijat voivat saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset molemmilla osa-alueilla. Yhteistyö oppilaitosten ja urheilujärjestöjen välillä on verkoston ytimessä, ja se vahvistaa yhteyksiä sekä helpottaa opiskelijoiden ja urheilijoiden etenemistä urallaan.
  • Lisäksi EAS osallistuu aktiivisesti urheiluun ja koulutukseen liittyvien tutkimusprojektien kehittämiseen ja tukee näin jatkuvaa kehitystä alalla. Tämän kautta se vaikuttaa merkittävästi siihen, miten huippu-urheilua ja koulutusta kehitetään Euroopassa.